„Matematyka – ruch i praktyka”

Projekt edukacyjny „Matematyka – ruch i praktyka” sfinansowany przez Fundację mBanku
w ramach III edycji programu Rosnę z matematyką – podsumowanie.

Od 1.02.2024 r. do 31.05.2024 r. w naszych przedszkolach realizowany był projekt edukacyjny „Matematyka – ruch i praktyka” sfinansowany przez mFundację. Celem projektu było w szczególności: rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez doskonalenie logicznego i twórczego myślenia, pokazanie dzieciom i rodzicom ciekawszej strony matematyki, doskonalenie łatwości nawiązywania kontaktów oraz pracy zespołowej. Kwota całego dofinansowania wyniosła 4887,03 zł, a odbiorcami projektu było 39 dzieci 4, 5 i 6 letnich uczęszczających do Punktu i Oddziału Przedszkolnego oraz ich rodziny. Projekt opierał się na założeniu nauki poprzez zabawę, praktycznym działaniu i eksperymentach w różnych obszarach działania: podczas gotowania, gimnastyki, na ulicy, w sztuce, w życiu codziennym, w celu poszerzenia pojęć matematycznych o nowe zagadnienia wykraczające poza treści podstawy programowej. Innowacyjność projektu polegała na rozwijaniu myślenia analitycznego, logicznego i pracy w zespole przy wykorzystaniu niestandardowych metod pracy, tj. koło fortuny, metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, Kniessów, R. Labana, Batii Strauss, TIK. W ramach projektu zostały zakupione pomoce dydaktyczne oraz artykuły spożywcze w celu organizacji zajęć:

  1. „Matematyka w kuchni” – dzieci przygotowały kanapki na śniadanie, gofry, szaszłyki owocowe, koktajl owocowy oraz upiekły pyszny chleb z ziarnami słonecznika. Metodą pracy zespołowej przedszkolaki ważyły na wagach szalkowych, odmierzały oraz przeliczały produkty potrzebne do przygotowania potraw.
  2. „Matematyka ukryta w literaturze dziecięcej”, „Rozumiemy pieniądze” – w ramach zajęć odbyła się wycieczka do Gminnej Biblioteki Publicznej, gdzie przedszkolaki wyszukiwały cyfr w bajkach, wierszach i wyliczankach oraz do Banku Spółdzielczego, gdzie zapoznały się ze specyfiką pracy bankowca oraz urządzeniami do przeliczania pieniędzy.
  3. „Matematyka na ulicy”- przedszkolaki w kamizelkach odblaskowych udały się na pobliskie skrzyżowanie w celu wyszukiwania figur geometrycznych w otoczeniu oraz poznały zastosowanie cyfr w życiu codziennym.
  4. „Zakodowane zabawy przedszkolaków” – odbyły się warsztaty z udziałem rodzin dzieci przedszkolnych, które polegały na stworzeniu pomocy dydaktycznych z użyciem długopisów 3D potrzebnych do nauki układania rytmów oraz na zabawach na dywanie z zestawami edukacyjnymi „kodowanie”, co pozwoliło nabyć zdolności programistyczne.
  5. „Koło fortuny, czyli zabawy z matematyką” – przedszkolaki dzięki kręceniu kołem fortuny, liczydeł i drewnianych klocków utrwalały zapisy graficzne liczb, tworzyły działania na dodawanie i odejmowanie oraz wykonywały ćwiczenia gimnastyczne.
  6. „Aktywność ruchowa i matematyka” – dzieci przy pomocy zakupionych piłek do ćwiczeń gimnastycznych, skakanek oraz radiomagnetofonu uczyły się matematyki poprzez taniec i ćwiczenia gimnastyczne, wpływając tym samym pozytywnie na swoje zdrowie i kondycję oraz postawę ciała.
  7. „Aktywność plastyczna w matematyce”, „Śniegowy Bałwanek” – dzięki zakupionym materiałom plastycznym powstały matematyczne prace plastyczne z figur geometrycznych.
  8. Konkurs „Matematyczna pomoc dydaktyczna” – w ramach projektu chętne dzieci stworzyły piękne, przestrzenne prace: liczydła, książeczki sensoryczne, plansze dydaktyczne, które posłużą do nauki matematyki. Laureaci konkursu zostali nagrodzeni nagrodami sfinansowanymi w ramach projektu.
  9. Przedszkolaki pracowały także z matematycznymi kartami pracy, które powstały dzięki zakupieniu materiałów biurowych.

Projekt edukacyjny „Matematyka – ruch i praktyka” z powodzeniem dostarczył przedszkolakom różnorodnych bodźców, zachęcił do podejmowania samodzielnych działań matematycznych oraz zaspokoił ich matematyczną ciekawość. Serdecznie dziękujemy Fundacji mBanku za wsparcie oraz możliwość zrealizowania tak fantastycznego przedsięwzięcia.

M. Sulej